Hannelore startte samen met haar partner Michael Zorg Groep Beek. Tien jaar geleden volgde Elsresidentie Sittard, vijf jaar terug werd daar Elsresidentie Margraten aan toegevoegd. De rode draad? Persoonlijke zorg met aandacht. Goede kwaliteit leveren en een vertrouwd gezicht bieden voor de cliënt.
Hannelore komt uit de zorg en spreekt dan ook de taal. ‘Ik begrijp onze medewerkers als geen ander. Ik snap dat als ik het voor hen goed doe, dat onze cliënten daar ook baat bij hebben. Een lach op het gezicht van je medewerker is zo veel waard. Daar kun je het verschil maken. We hebben onze organisatie dan ook heel plat ingericht, zodat de cliënt ook echt vooropstaat. Ik wil praktisch kunnen werken, de randzaken zo efficiënt mogelijk inregelen. Korte lijnen met alle betrokkenen. Een no-nonsense-organisatie die doet wat ze moet doen: de best mogelijke zorg verlenen. We hebben honderdvijf medewerkers in de wijk en in onze verpleeghuizen aan het werk die zich allemaal met hart en ziel inzetten voor onze cliënten. Ze dragen samen de zorg voor het welzijn van honderden cliënten en verdienen echt een pluim voor hun goede werk.’
MEEDRAAIEN IS MEEMAKEN
Zorg Groep Beek organiseert thuiszorg in Geleen, Beek en Stein en runt daarnaast twee kleinschalige verpleeghuizen: de Elsresidentie in Sittard en Margraten. Beide hebben zestien kamers en zijn ingericht voor mensen met psychogeriatrische klachten zoals dementie. Er is ook plek voor echtparen. De Elsresidenties liggen centraal ten opzichte van stad of dorp en hebben een sfeervolle inrichting met ruime kamers, eigen sanitair en een kitchenette. ‘Alweer tien jaar geleden kregen we de sleutel van onze nieuwbouw in Sittard. We hebben er zelf de eerste zeven maanden gewoond om de opstart mee te maken. Een gebouw heeft toch altijd zijn eigenaardigheden, we wilden eventuele problemen direct kunnen tackelen en gewoon ervaren hoe je het beste het gebouw kunt gebruiken. Samen met het team hebben we zo duidelijke protocollen kunnen ontwikkelen. Vijf jaar geleden deden we hetzelfde in Margraten, waar we een oude boerderij helemaal verbouwd hebben. Ook daar hebben we drie maanden gewoond, zodat we weten hoe het is en we er in die beginperiode ook altijd waren om onze visie over te dragen. Vanaf dag één hebben we gezegd: we willen de zorg anders, maar hoe bedoelen we dat? We willen normen en waarden toevoegen, het welzijn is zo belangrijk. En dat uit zich in alles. In kleine dingen, zoals netjes de tafels dekken. Maar ook vanuit het hart inspelen op behoeften, goed kijken en zien wat mensen nodig hebben. Met respect met bewoners omgaan. Zo hebben we tijd genomen om iedereen in onze visie mee te nemen.’
HOSPITALITY
‘Ik denk dat kleinschaligheid ervoor zorgt dat problemen beter te handelen zijn. Vaste gezichten zorgen voor vertrouwen, of het nu in de verpleeghuizen is of in de thuiszorg. Door korte lijnen kun je snel schakelen. Op alle vlakken willen we onze verantwoording nemen, dat is onze kracht. Wat altijd vooropstaat, is het welzijn van onze cliënten. Hospitality is zo belangrijk in de zorg. Eigenlijk heb je bij voorkeur een horeca-achtergrond als medewerker of in elk geval kunnen we met zijn allen veel van de hospitalitybranche leren. Bewoners moeten zich welkom voelen, in een omgeving vertoeven die hun dat thuisgevoel geeft. De locatie kan nog zo mooi zijn, als het kwaliteitsniveau van zorg en welzijn niet door de medewerkers wordt gewaarborgd, ben je nog nergens. Familieleden willen het vertrouwen hebben dat het goed komt. Je brengt je geliefde niet zomaar ergens onder. Je moet je dan ook altijd afvragen: wat voor een zorg ga ik krijgen? Stel altijd vragen. Hoe is het gesteld met de privacy? Staat rust en regelmaat hoog in het vaandel? Voor onze doelgroep is dat zó belangrijk, anders raken mensen overprikkeld en dat wil je zoveel mogelijk voorkomen.’
HINURSE
‘We moeten het samen doen’, gaat Michael verder. ‘Zorg is en blijft mensenwerk. Goede automatisering kan ons ontlasten maar een robot kan nooit dezelfde kwaliteit leveren als een mens dat kan. Je moet vertrouwen van mensen krijgen, altijd goed blijven kijken naar de behoefte van je cliënt. Ook wij zien de personeelsproblemen, die nu maar ook in de toekomst de nodige uitdagingen blijven opleveren. Hiervoor hebben we het concept HiNurse in het leven geroepen. Lokaal kwalitatief goed personeel vinden wordt steeds moeilijker, terwijl de zorg steeds complexer wordt en mensen steeds ouder worden. Dit probleem wordt gigantisch. We vinden dan ook dat we nu actie moeten ondernemen om deze uitdagingen voor te zijn en onze kwaliteit te blijven waarborgen. Dat hebben we dan ook gedaan. We zijn met ons concept HiNurse gaan werven in het buitenland. Verpleegkundigen, verzorgenden, diverse groepen die ons op allerlei vlakken uitstekend kunnen helpen. Onze focus ligt nu op Zuid-Europa, met name Spanje en Portugal. En de taal dan, zul je denken? We verzorgen taalcursussen
en integratieprogramma’s en dat gaat verrassend goed. We hebben al een aantal verpleegkundigen en verzorgenden uit het buitenland aan het werk in onze Elsresidenties. We geloven er dan ook in dat ons concept HiNurse gaat bijdragen aan het houden van voldoende kwalitatief personeel aan de bedden bij ons en in Nederland, want ook andere zorgorganisaties kunnen hier gebruik van maken.’