In 2020 zijn we gestart met een project om te rapporteren middels spraak in plaats van typen of schrijven. Dit project is opgestart met zeven zorginstellingen in Zuid-Limburg die hieraan deelnemen. Door Covid is het project helaas niet optimaal verlopen en waren er koppelingsproblemen tussen de verschillende ECD systemen en spraaksoftware leveranciers die aan het project meedoen.
In de tussentijd heeft onze ECD leverancier Ecare niet stil gestaan en besloten om een pilot te gaan draaien met Attendi die zich volledig richten op eigen software voor spraak gestuurd rapporteren. Ook is er geen aparte externe koppeling nodig omdat Attendi aan boord zit en ook te benaderen is vanuit ons ECD. Onze collega Indy maakt na ruim twee weken de eerste balans op.
“Negentien mei 2022 zijn wij (zorgmedewerkers van de Elsresidentie Margraten) gestart met een eigen pilot genaamd ‘’Speech to text’’. Dit is een nieuwe functie voor ons rapportagesysteem. Deze functie houdt in dat je letterlijk pratend kan rapporteren. Je kunt je rapportage inspreken door op de opname knop te drukken, deze kan ook gepauzeerd worden mocht je even vergeten zijn wat je wilde inspreken en vervolgens weer hervatten. Deze functie is bedoeld om minder tijd te spenderen aan rapporteren en meer tijd voor de bewoners te creeëren. Ook is deze functie bedoeld om de kans op een data lek te verminderen, geen losse papieren meer die kwijt kunnen raken. Nu kun je gelijk rapporteren waar de bewoner bij is, zo betrek je de bewoner ook weer bij het rapporteren. Echter werken wij met een doelgroep (ouderen met dementie) waarbij dit niet altijd handig is om in het bijzijn van de cliënt te rapporteren. Dit omdat het onnodige onrust voor de cliënt kan veroorzaken en/of de cliënt begrijpt niet wat je aan het doen bent. Het inspreken van de rapportage gaat nu nog vaker ‘’mis’’. Woorden worden vaker verkeerd vertaald door het systeem, dit kan natuurlijk komen omdat wij Limburgers zijn en de woorden dan toch anders aanhoren of omdat het systeem ruis van buitenaf constateerd. Soms duurt het rapporteren hierdoor langer omdat je deze nog moet corrigeren. Toen wij twee weken geleden hiermee begonnen, was het wel even wennen. Inmiddels hebben we al een aantal keren geoefend en beginnen we het langzaam onder de knie te krijgen. Een super leuke en handige toevoeging aan ons rapportagesysteem, benieuwd wat deze functie ons in de toekomst nog meer gaat brengen! Wij gaan nog even verder met oefenen.”
Samen met Attendi volgen wij het proces en het systeem leert van de fouten. Wij hopen binnen twee maanden een stap verder te zijn en het uit te breiden naar onze andere locaties.